Nemyslím si to, len preto že som stavbár, ale práve preto.
Ako je to?
Stavebníctvo, či chceme či nie, sa dotýka vlastne všetkého.
Zdravotníctvo má nemocnice, liečebne, výskumáky v budovách, strojári tiež
nevyrábajú pod holým nebom a potrebujú aspoň rovnú plochu, hutníci
odlievajú v peciach a nie na otvorenom ohni, doprava je nevyhnutná. Mohli
by sme pokračovať naprieč spektrom rezortov a profesií a zistíme, že
aj prvotný brloh, prístrešok, už je stavebným dielom a nebol z ríše
človeka. Poznáme dokonalejších staviteľov, ako sme my.
Poďme teda ku dnešným časom v stavebníctve
lebo ním sa budeme teraz zapodievať.
Človek vymyslel nejaké pravidlá, sprvu preto, aby sa
vytvoril rámec pravidlo a disciplína. Potom prišli do hry peniažteky
a z pravidiel sa stal trhací kalendár. Hovoríme o tejto krajine,
ktorá v minulosti zanechala aj historické skvosty, ku ktorým sa líškame,
len vtedy, ak si niektorí idú zakrepčiť, potom na ne všetci zhola kašlú.
EKO prístupy v stavebníctve
Stavebníctvo je fundamentálny prvok vplyvu na životné
prostredie. Je všade a dotýka sa každej oblasti života. V spoločenskom
merítku je však niekde na samom dne uznania a záujmu. Lebo ako to už u nás býva stavbárom je každý, čo chytí do
ruky tehlu. Všetci tomu „rozumejú“ súdiac tak podľa toho, že vedia odtlačiť
fúrik malty od miešačky. A tak sa obrovský súhrn stavebných profesií
podceňuje, povedal by som, až pohŕda nimi, najmä tými duševných výkonmi, rozumom,
bez ktorého by bol absolútny chaos, alebo jednoducho nič. Lebo bez myšlienky,
by nebolo zadanie na spracovanie, potom návrh, projekt, bez odborného zástupcu
investora, by si každý robil čo chce a ako chce a bez odborných
realizačných firiem, by tie myšlienky a zámer investora, stavebníka nemal kto
realizovať. Stavebníctvo je veľmi rozsiahla disciplína zo spústou odvetví,
profesií, nekonečným množstvom neustále pribúdajúcich informácií o materiáloch, ich
vlastnostiach, technológiách a ako som naznačil dotýka sa všetkého.
Disciplína dodržiavanie pravidiel, zásad je, či vlastne zákonov,
vyhlášok, noriem by mala byť prirodzené. Žiaľ u ľudí je to tak, ak sa mu
neurčia pravidlá, parametre, nesplnia to. Disciplína, pravidlá končia, keď si
stavebník zamanie, že predsa na jeho pozemku si bude stavať čo sa mu zachce!
Zvláštny výklad demokracie. Pravidlá platia. Od legislatívy, noriem, ochrany
záujmov cez regulatívne pravidlá zastavanosti, stavieb, či zásahov
v území.
Nejako sa ale zabúda na základnú koncepčnú činnosť projektanta, architekta, teda tvorcu a autora, myšlienkového realizátora investorského zámeru.
Ako projektant architektúry, môžem presviedčať investora
o koncepčnom riešení, kde sa už tam nastavujú prvky budúceho štandardu
a vlastnosti budovy, v prevádzkových úsporách,
o vplyve na životné prostredie a teda aj v konečnom dôsledku, na
neho a jeho potomkov. Lebo stavba sa nerobí na dva roky, takže na životné
prostredie, na vedomie ľudí pôsobí dlhé desaťročia. A teda tak môže
pôsobiť dlhodobo nepriaznivo, v lepšom prípade aj nejako priaznivo. Investor,
ktorý nie je z radov odborníkov, dokonca ťažko definujúci zámer (ten sa už
ani hádam nerobí), zato však je finančne silný, je dominantným partnerom
v trojpartnerstve stavebník, projektant, dodávateľ. Lebo stavba je
predovšetkým súhra a nie súboj, ako to väčšinou je.
Stavebníci, investori, hľadia na investíciu len a len
cez investované peniaze. Je to žiaľ najčastejší model. Nastavenie nejakého
štandardu budúcich vlastnosti budovy ich nezaujímajú. O víziách do
budúcnosti ani nehovorím. Zväčša, viď množstvo developerských stavieb. Čím
hustejšie, čím lacnejšie s lacným dodávateľom, podradnejším riešením
štandardom, materiálmi, bez občianskeho vybavenia, bez ihrísk, služieb
sociálnych – školiek, škôl, jaslí, kultúrnych ustanovizní, priestorov pre
stretávanie sa všetkých vekových a sociálnych skupín, ale zato
s priestormi pre komerčné využitie, ale aj bez hlbšej snahy budovať spokojnú
a zdravú komunitu. Takže vyrastá model asociálneho bývania bez prepojenia
na pôvodnú komunitu, sídlisko sa oboženie plotom so strážnu službou, aby
nebodaj niekto z toho raja neušiel, alebo naopak? Budú tam biznis centrá, aby sa
mohlo viac obchodovať. Odľudštené, biznisové. Akých ľudí to vychová? Otupelých,
izolovaných, sebeckých jedincov, celé rodiny, čo sa nepoznajú na poschodí
paneláka, stratených pubertiakov nemajúc začlenenie do spoločnosti, do kmeňa,
izolovaných dôchodcov hľadajúc strechu a útechu v izolovaných
zariadeniach, bez spoločenského prospešného začlenenia. Násilie,
intolerancia, apatia, tu sú tvoje korene.
Áno to je základná otázka
Investor nepochopí zložitosť problematiky. Jednak
z titulu úrovne vedomostí, veď to nie sú v drvivej väčšine vzdelaní stavební
odborníci, čo už tu je chyba, že tieto investičné
činností neriadia odborníci, ale peniaze. A ako som spomenul,v tejto
krajine sa každý cíti byť stavbárom a k tomu ešte Internet so svojimi „radcami“, hlupákmi, čo si dovolia, kafrať do statiky,
odporúčať dať napr. menej armatúry do železobetónovej dosky, lebo projektant,
statik, nabalili cenu stavby, aby mali väčší honorár a chceli ich oškubať. Takíto
„poradcovia“, truhlíci, ktorí si vytvorili nejakú poradcovskú komunitu
o vzájomnom si vymieňaní hlúposti, otupujú a vymývajú mozgy ďalším
dilatentom. Potrebujú skôr opateru, pomoc iného druhu. Kúpiť ich dom, by som odporúčal iba ak samovrahovi. Ale, žiaľ ľudia
netušia čo kupujú. Žiaľ legislatíva im umožňuje amatérsky babrať beztrestne do
stavebného diela.
V iných profesiách to nejestvuje.
Zlyháva celý reťazec znalostí od škôl počnúc, až po
stavbárskych odborníkov. Zlá je legislatíva, chaos v normách, slabota na
riediacej úrovni na úradoch. Mizivé percento odborníkov presadzujúc
inovátorstvo (v zahraničí bežné) sú na verejnosti za polobláznivých snílkov.
EÚ vydalo nariadenia a Sk sa k tomu potichučky pridalo, len nijak nevidno opatrenia na trhu a v legislatíve, o znižovaní energetických výdavkov so žiaducou potrebou projektovania a výstavby energeticky sebestačných budov.
Nastavili sa energetické certifikáty, určili hodnotiace kritéria, ale až na ZHOTOVENÉ stavby a s maličkým dovetkom o sledovaní céodva (CO2) pri výrobe materiálov k vybudovaniu budovy. Už tu je to RIADNE popletené, neznalé.
Znova sa hodnotí kysličník, kto chce tak oxid a nie riadne komplexné EKO hodnotenie so všelijakými ďalšími kritériami
Pretože, ak navrhnutá budova bude v energetickom áčku
a bude mať teda aj priaznivé hodnoty sledovaného strašiaka, kysličníka pri
výrobe komponentov stavby, vôbec to nevyjadruje ekologickosť stavby
a celkové pôsobenie na život, akurát len energetickú úspornosť.
A spoločensky bude vnímaná paradoxne ako „NAJ“. Aj s papierovým
certifikátom, dokladom. Nie je to takto dobré. Toto EKO hodnotenie jednoducho
absentuje a žiadne EIA – posudzovanie vplyvov na životné prostredia
nastavené na veľké komplexy, nie je a nemôže byť komplexné, pretože rieši
ochranu územia, toxicitu výroby a podobne, NIE však stavebné požiadavky
a technické riešenie investície, ktoré v tom čase je definované
príliš všeobecne, ak vôbec je (následné územné rozhodnutie, definuje všeobecne stavebné
však už konkrétne, z čoho a ako sa v skutočnosti postavia riešia až realizačné
stupne či skutkový stav).
Hodnotiť by sa nemali len budovy (energetická certifikácia budov zák. 555/2005) ale stavba so všetkými objektmi
Princípy stavieb,
budovy by mali byť postavené na komplexnom EKOlogickom, nie len na energetickom hodnotení, navyše s pomýleným CO2 hodnotením
Prečo?
Môžem mať super budovu spĺňajúcu kritéria hodnotenia
certifikácie, ale likvidácia odpadu zo žumpy do ktorej zaúsťuje odpad budovy
žumpy si vyžiada nemalé náklady a spotrebu energie, dopravy. Alebo budova je
napojené na staré nehospodárne trafo, alebo budova si vyžiadal výrub polky
lesa. Alebo neprispieva k zachytávaniu zrážok na budove, či pozemku, či
budova je z materiálov vyžadujúcich častú údržbu, saponáty. Je to v poriadku?
Les mohol produkovať kyslík spaľovať kysličník uhlíka, mohol zachytávať vlahu,
dať život tvorstvu. Namiesto toho pyšná budova s najvyšším certifikátom! Veď je to na
hanbu a na hlavu!
Žiaľ EKO kritérium, nemá ešte svoju trhovú hodnotu. Treba nastaviť kritéria a legislatívne nastaviť. Urobiť centrálny register stavieb, alebo možno v prvom rade budov a nevyhnutného hodnoteného príslušenstva. Zaviesť do hodnôt stavieb ich parametre. Zaviesť register dokumentácie, aby sa dali budovy opravovať, zhodnocovať. U nás je obrovské množstvo stavieb a budov bez akejkoľvek zachovanej pôvodnej projektovej dokumentácie! Barbarstvo!
Zostávajú nám rumoviská zdevastované opustené haly,
zkrachovaných a „skrachovaných“ firiem. Nieto peňazí na ich likvidáciu či aspoň
zmiernenie dôsledkov. Na príčine je aj filozofia účtovníctva. Nie je možnosť
uchovať si nejakú čiastku počas úspešného roka na horšie budúce, časy, štát
ihneď podnikateľa zaťaží na konci roka daňou zo zisku, následne na budúci rok,
ktorý vôbec nemusí byť úspešný, aj preddavkami na dane, čo vyjadruje vlastne daň z predtuchy zisku. To
je prvá šanca na neúspech firmy, platiť a platiť aj keď nie z čoho.
A keď už vôbec, nie je z čoho a o majetok nik nemá záujem ostáva
hniť a hrdzavieť. Neexistuje nakumulovaný fond (princíp ako fond opráv
u bytov), ktorý by sporil čiastku na hocičo, nielen na prirodzenú
reprodukciu, ale aj na polikvidačné náklady. Vzniká tu značná EKOLOGICKÁ nepriaznivá
stopa ostávajú nám stavebné vraky, opustené továrne, výrobne, sklady, bane,
prevádzky, ale aj opustené autá, mechanizmy, na mori zas lode, ktorých sa
celkom úspešne zbavujú a ešte im to zaplatia poisťovne.
Mne z toho to vyplýva, že
princíp hodnotenia stavieb je zlý a vytrhnutý z celej problematiky celkového hodnotenia stavby
Stavebné úrady a legislatíva, žiaľ ešte nateraz vôbec
nekontrolujú, ani aspoň energetické posúdenie pre BUDÚCE zatriedenie do
certifikačnej energetickej triedy spracovaných projektových
dokumentácií. A termíny už bežia! Úloha MINISTERSTIEV stavebných
a životného tu ÚPLNE zlyhala.
Možno to verejnosť príliš nepochopí, čoho sa to dotýkam, že kde problematika ochrany prostredia začína
Naznačil som v úvode, že začína to predstavou,
koncepciou, projektovou myšlienkou. U nás
proces komplexného spoločenského chápania ochrany a tvorby životného
prostredia, výstavby na úradoch a riadiacich postoch ani nezačal a už aj
skončil. Žiaľ v prostredí politicky chápanej „odbornosti“ to ani nikdy nezačne.
Je to o peniazoch, peňežoch, penězích. V takom prostredí iné chápanie nemá
príliš miesto.
A tak sa chápe ochrana prírody a životného
prostredia až po funuse, keď už budova, areál stojí, či idú sa rúbať stromy.
Niečo zaspalo. Investor prekľučkoval, procesmi a dostal sa do štádia napr.
stavebného povolenia. Kde sú však predošlé kroky? Toľko inštitúcií sa k zámeru
vyjadrovalo aj obce, zástupcovia obyvateľov. Zastupujú však, informujú, riešia?
A čo verejnosť zapája sa, chce byť informovaná, rozumie aspoň zámerom
investora? Mám pocit že oba články absolútne zlyhávajú. Prečo? Nuž odbornou
záležitosťou by sa mali zaoberať predovšetkým odborníci. Rozumie obec, jej
predstavitelia a obyvatelia postavení pred vyjadrením sa k EIA –
posudzovanie vplyvov na životné prostredia, ako sa výstavba rýchlostnej
komunikácie dotkne jej života? Uvedomujú si aspoň:
Pozemkové zábery – majetkoprávne vysporiadania pozemkov,
cenové relácie, hlukové pomery, dopravné
napojenie automobilovej dopravy, riešenie podružnej dopravy (stavebné stroje,
poľnohospodárske stroje, preprava nákladná zásobovanie, pešia doprava, cyklo)
v križovaní s rýchlostnou, sledujú svoj územný plán s dopravnými
zámermi, tušia o dopade na plán sociálneho rozvoja obce, ak existuje,
(predpokladá sa nábor pracovných síl - obec môže riešiť ponúknutím pracovníkov,
služieb), ale aj trvalé poskytovanie služieb, uvedomujú si dopad stavebných prác počas výstavby - stavba bude
potrebovať nákup zemín do zemného telesa, nevhodné zeminy budú potrebovať
depónie a úložišťa? O ornicu by taktiež niekto mal prejaviť záujem.
Myslím, že nie, tomu nerozumejú. Odborníka k tomu nezavolajú, nemá kto a z čoho platiť a ani netušia o čo ide. Nuž
situácia je taká, že sa spamätajú až keď je stavba hotová a potom
prichádzajú na rad petície „za“ a či „proti“.
Preto,
Nie som zástanca petícií, nie som nimi nadšený pretože je to ukazovateľ, že niečo nefunguje.
Nemám tým na mysli nejaké petičky politického rangu, tam je
to o súboji moci.
Ale napríklad petícia za zriadenie protihlukovej clony pri
rýchlostnej komunikácií pri kolaudačnom konaní je ukážkou, nie slabo zvládnutej
technickej prípravy stavby, chybou projektanta, či odborného investora stavby
takejto významnej stavby, ale zaspaním obce v príprave
a pripomienkovaní v mnohých fázach prípravy stavby: pri riešení z hľadiska
záujmu dotknutých sťažovateľov jej prípravnej pri pripomienkovaní v rámci
posudzovania vplyvov na životné prostredie, potom pri územnom pláne, pri
územnom konaní, tvorbe územného plánu ,pri stavebnom konaní. A ak sa obec a jej ľudia
k tomu nevyjadrili, či súhlasili s riešením aj dokladovaním hlukových
pomerov vzhľadom na plnenie noriem, tak potom takáto petícia je riadne po
funuse. Toľko šancí vyjadriť sa a obce mlčia. Prečo mlčia? Majú na
vyjadrenie nejakých odborníkov? Asi ťažko.
Je potrebné
aby sa zmenili stavebné pravidlá
Stavebný zákon a jeho neustále novely prinášajú chaos, ale nemenia podstatu, zákona ešte z minulého tisícročia. Treba zmeniť
základnú filozofiu zákona. Treba zmeniť podklady a predpoklady potrebné
k investorským činnostiam. Treba stavebné činnosti viesť odbornými osobami.
Umožniť verejnosti byť oboznámená so stavebnými zámermi
V prvom rade je treba si priznať, že verejnosť je
nepoučiteľná. Nestará sa o prípravné fázy stavieb, ale reaguje až na
skutočnosti, na bager kopajúci základy, na vytínanie stromov. Trochu sa to už
posunulo a verejnosť, reaguje už na rozhodnutia, či dokonca zámery. Chcieť
po nej, aby sa vyjadrila ku projektovej dokumentácií či územnému rozhodnutiu,
či dokonca, štúdii a zámeru, územnému plánu či ku hodnoteniu dopadu na životné
prostredie, je akiste priveľa a chce to trochu odbornejší a hlbší
pohľad, než sa môže zdať. Každý má dosť svojich povinností, čo mu hlavne ukladá
štát až-až, obzvlášť, keď podklady sú niekde na nástenke nejakého, najčastejšie
stavebného či obecného úradu. Takže kopírujúc tak princíp nástenkových tendrov
na ministerstvách, výsledok je nad slnko jasnejší, že sa k veci vlastne
nik nevyjadrí. Ono je to téma dotýkajúca sa verejnosti, avšak prinajmenšom
výsostne odborná. Nechcem urážať, ale tému výrubu stromov si vie verejnosť
utriasť aj sama, ale porozumieť nejakej so spomínanej stavebnej dokumentácie
a sústrediť sa na tému a vyjadriť sa k nej a to odborne
s prihliadnutím na mnohé a mnohé faktory, tak tam už všeobecné znalosti
verejnosti nestačia.
V časoch výraznej informatizácie spoločnosti, však
výrazne kroky informácie o tejto oblasti nepokročili. Nájsť pripravované
materiály o stavbách, zámeroch, plánoch je buď nemožné, alebo sú na webových
pekne schovaných miestach.
Konštrukčné riešenia na ekologickej báze s vydaným štátnym certifikátom
Ak máme rozličné značky (aj účelové, ktoré sú len
obchodníckym ťahom a neprešli skúšobným a dozorným orgánom a vyhli sa
zákonu o skúšobníctve. v stavebnícrtve 90/1998 zákon o stavebných
výrobkoch) máme aj povinné označovanie výrobkov, ktoré je platné, ale
akosi z výrobkov zmizlo. Enviromentálne označovanie výrobkov je stále na úrovni
dobrovoľnosti! Nuž tu treba niekde hľadať prvotné príčiny nedôslednosti
ochrany prírody, v tom, že sa to považuje za nadštandard.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára